معرفی نسخه 3ds Max 2026.1 :
Autodesk در نسخه جدید نرمافزار 3ds Max یعنی نسخه 2026.1، مجموعهای از ابزارهای کاربردی و ارتقاءهای قابلتوجه را ارائه داده که با تمرکز بر تسریع فرایندهای مدلسازی، بهبود گردش کار، و حفظ کیفیت سطوح، تجربه کاربران را به سطحی بالاتر میبرد. در این مقاله نگاهی جامع به امکانات جدید و بهبودهای این نسخه خواهیم داشت.
1. Attribute Transfer Modifier
یکی از مهمترین ویژگیهای جدید نسخه 2026.1، ابزار Attribute Transfer Modifier است. این ابزار قدرتمند به کاربران اجازه میدهد تا ویژگیهایی نظیر موقعیت ورتکسها، نورمالها، UVها، رنگ ورتکس و حتی Soft Selection را بین دو آبجکت مختلف انتقال دهند، آن هم به شکلی غیرمخرب و تعاملی.
این انتقال میتواند از طریق الگوریتمهایی نظیر Raycast یا Barycentric انجام شود، که هر دو دقت بالایی در همترازی و وفاداری به دیتای منبع دارند. این قابلیت، خصوصاً برای هنرمندان سهبعدی در حوزههایی نظیر بازیسازی، شبیهسازی و VFX بسیار مفید است، چرا که امکان همگامسازی آبجکتها در مراحل مختلف تولید را فراهم میکند، بدون نیاز به کدنویسی یا وابستگی به ابزارهای جانبی.
2. ارتقاء Push Modifier
در این نسخه، ابزار Push Modifier با بهبودهای هوشمندانهای همراه شده است. از جمله قابلیت جدید Relax Iterations که با حفظ حجم کلی مش، از ایجاد Self-Intersection یا برخورد اجزای مدل با یکدیگر جلوگیری میکند.
علاوه بر این، امکان کنترل Deformation به صورت جداگانه روی محورهای X، Y و Z فراهم شده و ویژگی جدید Collision Objects نیز به کاربر اجازه میدهد از نفوذ Mesh به درون دیگر آبجکتها جلوگیری کند. این ارتقاءها باعث میشود Push Modifier نهتنها ابزاری ساده برای ضخیمسازی سطوح، بلکه ابزاری کنترلپذیر و منعطف برای تنظیم دقیق شکل هندسی باشد.
3. بهبود XForm Modifier
ابزار XForm که برای اعمال Transform به مدلها مورد استفاده قرار میگیرد، حالا با یک رابط کاربری جدید همراه شده است. این رابط شامل چهار حالت کنترلی است: Gizmo (سنتی)، Local، World و Reference Object.
با استفاده از این چهار حالت، کاربران میتوانند موقعیت، چرخش و مقیاس مشها را با دقت بیشتری کنترل کنند. همچنین ویژگی Preserve Normals نیز به ابزار اضافه شده تا نورمالهای سطح پس از Transform حفظ شوند و باعث اعوجاجهای ناخواسته نشوند.
۴. ارتقاء پشتیبانی از USD
نسخه جدید پلاگین USD for 3ds Max 0.11 به کاربران اجازه میدهد تا هندسههای USD را مستقیماً به آبجکتهای نیتیو 3ds Max تبدیل کنند. این ویژگی برای استودیوهایی که با پلتفرمهای چندنرمافزاری کار میکنند، مزیتی بزرگ محسوب میشود.
علاوه بر آن، پشتیبانی از متریالهای OpenPBR نیز به هنگام خروجی گرفتن اضافه شده و رابط کاربری برای مدیریت Shader ها و Layer Editor بهبود یافته است. همچنین، توابع جدیدی برای زبان Python ارائه شده تا کاربران بتوانند لایههای USD را به صورت برنامهنویسی مدیریت کنند.
5. Arnold for 3ds Max 5.8.2.0
رندر انجین Arnold در این نسخه به نسخه 5.8.2.0 ارتقاء یافته است. این نسخه، کارایی بالاتری در پردازش چندهستهای دارد و زمان بارگذاری صحنهها را بهطور محسوسی کاهش میدهد. همچنین استفاده از حافظه بهینهتر شده و با بهبودهایی که در shading system رخ داده، کیفیت رندر نهایی نیز ارتقاء یافته است.
۶. بهبود ابزارها و پایداری کلی نرمافزار
-
Spline Optimization: بهبودهایی در این ابزار انجام شده از جمله قابلیت حذف نقاط همراستا (Colinear Knots) و امکان انیمیت کردن برخی پارامترها.
-
Skin Modifier: سرعت پردازش این ابزار افزایش یافته و زمان بارگذاری فایلها در پروژههای بزرگ کاهش چشمگیری داشته است.
-
OpenColorIO: حالا نرمافزار از نسخه 2.4.2 این سیستم پشتیبانی میکند و هماهنگی بیشتری با استانداردهای ACES دارد.
-
بهبودهای متعددی نیز در پایداری، رابط کاربری و ابزارهای روزمره مثل Material Editor و Viewport اعمال شده است.
قیمت و سیستم مورد نیاز
3ds Max 2026.1 فقط برای سیستمعامل ویندوز 10 و نسخههای بالاتر عرضه شده است. ساختار قیمتی آن به شرح زیر است:
-
اشتراک ماهانه: 255 دلار
-
اشتراک سالانه: 2010 دلار
-
اشتراک Indie (برای افراد با درآمد کمتر از 100000 دلار): 220 دلار در سال
جمعبندی
3ds Max 2026.1 نشاندهنده تمرکز Autodesk بر ارتقاء ابزارهای پایهای به شکلی هدفمند و کاربردی است. معرفی ابزار Attribute Transfer Modifier، ارتقاء در Push و XForm Modifier و بهبود در سیستمهای USD و Arnold، نشان میدهد این نسخه هرچند بهظاهر یک آپدیت جزئی است، اما تأثیری عمیق بر روند کاری کاربران حرفهای خواهد داشت.
برای طراحان صنعتی، هنرمندان سهبعدی، انیماتورها و تولیدکنندگان محتوا، این نسخه فرصتهای تازهای برای بهرهوری و دقت فراهم میکند و گام مهمی در مسیر توسعهی نرمافزارهای 3D محسوب میشود.




