آموزش تری دی مکس, تری دی مکس

آموزش منحنی کردن ابزار کلاسیک در تری دی مکس

نحوه منحنی کردن ابزار کلاسیک در تری دی مکس (۳DsMax)

مدلسازی سه بعدی در معماری از اهمیت بالایی برخوردار است. بنابراین باید تمام مباحث و انواع این مدلسازی ها را به خوبی یاد گرفت. در همین راستا، در این آموزش که توسط مجموعه دکتر سی جی  و مهندس محمد افشار زاده تهیه شده است به نحوه منحنی کردن ابزار کلاسیک در نرم افزار تری دی اس مکس (۳DsMax) تحت دو ویدئو آموزشی کاربردی خواهیم پرداخت.

مراحل منحنی کردن ابزار کلاسیک:

  1. ابتدا ابزار مورد نظر را انتخاب میکنیم و اون رو تبدیل میکنیم به Editable poly و در تب Element صفحه پشت ابزار را انتخاب میکنیم و گزینه Detach را  می زنیم که این کار باعث می شود نقش ونگار ابزار از صفحه جداشود. حال از قسمت Edge بعد از انتخاب کردن Edge های افقی ابزار، Segment های عمودی به آن نسبت می دهیم که در واقع این کار باعث میشود ابزار به راحتی حالت منحنی مدلسازی را به خودش بگیرد. در انتها مجدد صفحه پشت ابزار را به نقش و نگار Attach می کنیم تا یکدست شود.
  2. در این مرحله کافی هست که ابزار را انتخاب کنیم و در قسمت Modifier List گزینه (Path Deform (WSM را به آن نسبت دهیم و ازقسمت تنظیمات این گزینه، Pick Path را انتخاب میکنیم. بنابراین نرم افزار از ما میخواهد که مسیر حرکت را برای ابزار موردنظر مشخص کنیم.
  3. برای مسیر هم با فعال کردن گزینه Edge و انتخاب یکی از صفحات مسیر و فشردن کلیدهای Ctrl + R کل مسیر انتخاب میکنیم. به مسیر هم مثل ابزار باید Segment نسبت دهیم با این تفاوت که باید سگمنت افقی باشد. حال گزینه Creat Shape From Selection را انتخاب میکنیم و مسیر به عنوان یک شکل تعریف میشود.
  4. در این مرحله ابزار مورد نظر را انتخاب میکنیم و با زدن گزینه Pick Path، مسیر مورد نظر را انتخاب میکنیم، در نهایت با تغییرات کمی در مختصات ابزار در مسیر خود قرار می گیرد.
  5. در انتها برای چرخش ابزار در کل مسیر، از قسمت Tools، دستور Array را انتخاب میکنیم. با تعیین مختصات و وارد کردن تعداد مطلوب، ابزار کلاسیک موردنظر به راحتی در کل کار اعمال میشود.

 

 

در ادامه آموزش به نحوه قرار دادن این ابزارهای کلاسیک روی مبلمان ها خواهیم پرداخت.

  • برای این کار یک صفحه(Plane) برای ابزار مورد نظر ترسیم میکنیم و آن را دقیقا به گونه ای قرار می دهیم که به ابزار بچسبد.
  • صفحه (Plane) انتخاب میکنیم و از قسمت Modifier List، دستور Skin Wrap را اعمال میکنیم و گزینه Weight All Point را فعال میکنیم.
  • تعداد Segment های صفحه مورد نظر(Plane) را افزایش میدهیم تا کاملا نقاط صفحه با ابزار برخورد داشته باشند.
  • ابزار مورد نظر را انتخاب میکنیم روی گزینه Add کلیک میکنیم.

نکته: حتما دقت کنید که برای جابجایی ابزار، صفحه را انتخاب کرده سپس جابجایی را انجام دهید به این خاطر که با انتخاب صفحه، ابزار هم انتخاب میشود درصورتیکه با انتخاب ابزار صرفا خود ابزار انتخاب و جابجا میشود.

  • حال با انتخاب صفحه و کلیک راست آن را به Editable Poly تبدیل میکنیم. تنظیمات این قسمت به تفصیل در ویدئو آموزش داده شده است.
  • از قسمت Conform میتونیم با استفاده از یکسری تنظیمات ساده، به راحتی ابزار را روی سطح منحنی مد نظر قرار دهیم.

 

 

خوشحال میشیم نظرات و تجربیات خودتون در رابطه با همین آموزش برامون در قسمت نظرات این مطلب بنویسین 🙂

برای کسب آموزش های بیشتر و یادگیری نکات و ترفندهای جالب در نرم افزارها، میتونین پکیج های مجموعه دکتر سی جی تهیه کنین.

از خودت یه قهرمان بساز 😉

مطالب مرتبط

یک نظر برای “آموزش منحنی کردن ابزار کلاسیک در تری دی مکس

  1. سبحان گفت:

    بسیار عالی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *